איך להזהר מתגובה אלרגית – Golden Minutes
  • עברית
  • English
      • איך להזהר מתגובה אלרגית

        איך להזהר מתגובה אלרגית

        מהי אלרגיה? מי נמצא בסיכון ללקות באלרגיה למזון? איך נראית תגובה אלרגית? והאם מזרק היה עשוי להציל את חייה של חן? פרופסור יוסף מקורי מהמרכז הרפואי ‘מאיר’ בכפר סבא עושה סדר בכל השאלות בעקבות מקרה המוות הטרגי של חן אפרת בת ה-26 שמתה כתוצאה מאלרגיה לאגוזים

         

        בעקבות הטרגדיה של חן אפרת, הצעירה שמתה מאלרגיה לאגוזים, משיב פרופסור יוסף מקורי, מנהל מחלקה פנימית והמעבדה לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי “מאיר” בכפר סבא, על כל השאלות בנושא:

        מהי אלרגיה?

        אלרגיה באופן כללי היא תגובותיו יתר של מערכת החיסון או רגישות יתר. שמתבטאת עקב היווצרות נוגדנים באדם האלרגי כנגד מחוללים שונים שנקראים אלרגנים, כמו אבקות פריחה אבק בית וכמובן מזונות ותרופות.

        מי נמצא בסיכון ללקות באלרגיה למזון?

        אלרגיה למזון הינה תופעה מוכרת יותר בגילאי ילדות, כאשר הולכת ונעלמת עם הגיל – אך עדיין קיימת באחוז נמוך של מבוגרים (מעל גיל 12). הכמות הנדרשת לעורר תגובה אלרגית למזון הינה קטנה ביותר עד כדי מיליגרמים בודדים.

        מתי מתרחשת תגובה אלרגית?

        תגובה אלרגית מפושטת שנקראת תגובה אנפילקטי מתרחשת כאשר האדם האלרגי נחשף לאלרגן באופן רב-מערכתי. כלומר, האלרגן נספג לזרם הדם ומתפזר בכל הגוף. לדוגמה, בעקבות עקיצה או הזרקה, או בליעה ואכילה של מזון אלרגני.

        איך נראית תגובה אלרגית?

        התגובה הכללית מתבטאת בנפיחות מפושטת, מלווה בדרך כלל בפריחה (אך לא תמיד), התקף של קוצר נשימה עד כדי חנק, נפילה בלחץ הדם, הפרעות בקצב הלב – עד כדי מוות.

        האם יש מוצרי מזון בעלי נטייה לעורר תגובה אלרגית?

        הגורמים האלרגניים היותר אלימים הינם מוצרי חלב, ביצים, מאכלי ים וקבוצת אגוזים (בוטנים ואגוזי עץ). דהיינו, אדם שאלרגי לאחד המזונות הללו, מספיק שייחשף לכמויות קטנות על מנת לעורר תגובות קשות.

        כיצד לקתה הצעירה בהתקף אלרגי קשה אם ביקשה שוקולד ללא שיירי אגוזים?

        אינני מכיר את המקרה הטראגי. יכול להיות שאותו החומר, שבאופן מקורי אינו כולל מרכיב כמו אגוזים “יזדהם” על ידי פירורים של אגוזים שנכנסו או במהלך הייצור או כתוצאה מ”זיהום” של כלים בהם הכינו את המזון האלרגני. המצב הזה של “זיהום” נקרא מצב של “אלרגן חבוי”, כלומר שלא ידוע על קיומו של האלרגן, שבמזון המקורי אכן לא נמצא שם – אלא חדר באופן לא מכוון.

        איך אני יכול לדעת אם יש לי אלרגיה למזון?

        אלרגיה למזון לא ניתן לחזות מראש, אם כי יש לעתים סיפור משפחתי תומך והאבחון בדרך כלל קיים ונעשה רק לאחר החשיפה הראשונה.

        מה עושים בהתקף של אלרגיה?

        אחד הדברים החשובים עבור מי שיודע שהוא אלרגי, הוא לשאת מזרקים כדי לטפל במקרה של התקף. חן לא נשאה איתה שום אמצעי חוץ מוונטולין, שבמקרים כאלה לא עוזר. רק אפיפן עשוי לעזור למי שסובל מהתופעה.

        השאר תגובה →

      כתוב לנו

      לבטל