אם לא ילדת תצטרכי לשלם על האמבולנס – Golden Minutes
  • עברית
  • English
      • אם לא ילדת תצטרכי לשלם על האמבולנס

        אם לא ילדת תצטרכי לשלם על האמבולנס

        רבים מאתנו נלחצים בעת מצוקה פיזית של אדם קרוב לנו ומרגישים צורך להזמין אמבולנס באופן מידי. מתברר כי לעיתים עדיף לבחון את המצב ולהבין האם נסיעה ברכב פרטי היא גם אופציה. הסיבה לכך נובעת מאחר ואם החולה לא יזדקק לאשפוז, הוא יאלץ לשלם את תשלום אגרת הפינוי באמבולנס, או לתבוע את הביטוח בכדי לקבל החזר

        אנשים רבים לא מודעים לכך שאם לא מדובר במקרה רפואי שמצריך אשפוז, לעיתים תצטרכו לשלם את חשבון האמבולנס באופן פרטי. עו”ד און רונן, ממשרד רונן מעוז ושות’, המתמחה בדיני נזיקין ורשלנות רפואית ומייעץ במתחם פרקליטי IL, מסביר באילו מקרים יש לפנות לקופת החולים או לספקית הביטוח, לצורך החזר תשלום ומתי האדם המפונה הוא זה שיאלץ לשאת בתשלום.

        עדיף לספוג את התשלום מאשר לאבד חיי אדם

        מחקר בריטי, שנערך לא מזמן, בדק עד כמה נסיבות הזימון לאמבולנס של אנשים הינה מוצדקת בפועל. במחקר ניתנו ל-150 אנשים, 12 מקרים תיאורטיים שונים, כאשר הם נתבקשו להחליט אם המקרה מצריך הזמנת אמבולנס. ממצאי המחקר הראו, שרוב האנשים יקראו לשירותי האמבולנס בעתות חירום ומצוקה אמתיים, כמו למשל לקיחת מנת יתר של סמים, תאונת אופנוע, והתקף לב. לרוב הנשאלים היה ידע בסיסי בהגשת עזרה ראשונה, אך עם זאת הם לא זיהו חלק מהמצבים שדרשו פינוי מיידי כמו תינוק הלוקה בדלקת קרום המוח וסממני שבץ. למרות כל זאת, כ-50% מהם היו מזמינים אמבולנס במקרה של אישה הרה החווה צירים.

        ההחלטה על הזמנת אמבולנס אינה פשוטה, שכן מדובר בחיי אדם. אם אתם מתלבטים באם להזמין אמבולנס, ההחלטה צריכה להיות תלויה בחומרת הפגיעה ובמצבו הכללי של הנפגע. “אין לקחת סיכון במידה ונראה לכם שפינוי הנפגע ברכב פרטי יחמיר את מצבו. במצב כזה אין ספק כי מומלץ להזמין את מגן דוד אדום”, מבהיר עו”ד רונן.

        רוצים החזר? רק אם תאושפזו

        גבר צעיר, חזר עם אשתו ההריונית מחתונה, כאשר בדרכם הביתה סטתה משאית מהמסלול ופגעה ברכבם. בשל הריונה המתקדם של האישה, לא נלקח סיכון ובאותו הרגע הוזמנה ניידת טיפול נמרץ (נט”ן). כמה שעות לאחר שהגיעו לבית החולים, שוחרר הגבר, לאחר שעבר מספר בדיקות ונמצא כי הכל תקין. האישה נשארה להשגחה באשפוז למשך הלילה, על מנת לוודא שלא נגרם לה או לעובר כל נזק. במקרה זה התשלום על הפינוי בניידת טיפול נמרץ שולם במלואו על ידי קופת החולים, מאחר והאישה אושפזה. אילולא הייתה נשארת לאשפוז, חברת הביטוח של הרכב בו נהגו הייתה צריכה לשאת בתשלום, שכן מדובר בתאונת דרכים.

        “במידה והועברתם לבית החולים באמבולנס רגיל או בניידת טיפול נמרץ ואושפזתם, יש לפנות לקופת החולים, בכדי להסדיר את התשלום למגן דוד אדום, על ידי הקופה. יש לעשות זאת תוך 30 יום, ממועד הפינוי ובצירוף שובר ההתחייבות. במידה ונעשתה העברה לבית חולים באמבולנס רגיל, ללא אשפוז, יש להסדיר את התשלום ישירות מול מגן דוד אדום, כאשר יש לפנות לחברת הביטוח לקבלת החזר מלא”, מציין עו”ד רונן.

        שליח פיצה בן 22 נפגע בתאונה בדרכו למשלוח. החבלה שנגרמה לו הייתה שבר בשורש כף היד, כאשר למקום התאונה הוזמן אמבולנס, שפינה אותו מייד לבית החולים. אמנם מדובר בתאונת דרכים, אך כיוון שהיא התרחשה במהלך עבודתו, יש להתייחס אליה כתאונת עבודה. “במקרה של פינוי נפגע תאונת עבודה, לאחר שהתאונה הוכרה כתאונת עבודה, המוסד לביטוח לאומי צריך להסדיר את התשלום מול מגן דוד אדום. במקרה של אי-הכרה בתאונת העבודה, פירעון התשלום יחול על הנפגע, שיוכל לאחר מכן לקבל החזר על התשלום מחברת הביטוח”, טוען עו”ד רונן.

        לא ילדת? את תשלמי על הפינוי

        גבר בשנות ה-40 לחייו חש ברע במהלך הלילה ובת זוגו, אשר חששה כי הוא לוקה בשבץ, הזמינה ניידת לטיפול נמרץ. “במקרה של פינוי בניידת טיפול נמרץ, התשלום יבוצע על ידי קופת החולים ישירות למד”א. על מקבל הטיפול להציג שובר התחייבות לקופת החולים, תוך 30 יום מקבלת הטיפול, זאת רק לאחר ששילם את מחצית סכום האגרה לקופת החולים, בין אם אושפז ובין אם לא”, מסביר עו”ד רונן.

        במקרה של פינוי אישה הרה לבית החולים באמבולנס, המוסד לביטוח לאומי אמור לשלם עבור השירות, אך ישנו סייג המציין כי התשלום יבוצע רק במידה והייתה לידה בתוך 72 שעות ממועד ההעברה. במקרים אחרים, מגן דוד אדום ישלח לבית היולדת דרישת תשלום מתאימה. “במקרה של ספק, אנו ממליצים לפנות בכל מקרה לקופת החולים, לא אחת הביטוח המשלים בקופת החולים כולל גם כיסוי הוצאות פינוי באמבולנס”, אומר עו”ד רונן.

        תגורו קרוב לבית החולים ותשלמו פחות

        תעריפי האגרה למגן דוד אדום עבור פינוי לבית חולים כלל אינם זולים, לכן חשוב לא להזמין אמבולנס, כאשר נסיעה ברכב פרטי לבית החולים תהיה מספקת ולא תגרום לנזק נוסף. ישנם שני פרמטרים שמשפיעים על תעריפי האגרה: מרחק המפונה מבית החולים ושעת הפינוי. עבור פינוי על ידי אמבולנס רגיל שנסע עד 20 קילומטרים (הלוך ושוב) בבין השעות 7:00 – 19:00 תיאלצו לשלם במזומן 377 ₪. פינוי זהה על ידי ניידת טיפול נמרץ יקפיץ את המחיר ל-757 ₪. כמובן שככל שמרחק של המפונה מבית החולים גדול יותר, כך עולה בהתאם התעריף של אמבולנס רגיל.

        השאר תגובה →

      כתוב לנו

      לבטל