טריקים לבישול בריא – Golden Minutes
  • עברית
  • English
      • טריקים לבישול בריא

        טריקים לבישול בריא

        אילו ירקות יעזרו לכם להסמיך את המרק במקום שמנת, למה כדאי לכם לוותר על אבקת המרק, איך מומלץ לאכול ביצה וכיצד לטפל נכון בירקות? אביבית אבירם מלמדת אתכם לבשל בריא במטבח ובכך לשמור על גזרה חטובה. שתפו חברים



        בכל מה שנוגע לאוכל בריא יש מיתוס ידוע ועתיק הטוען כי ככל שמאכל הוא טעים יותר, כך הוא מזיק יותר לבריאות, אך זה לא מדויק. אין שום צורך לוותר על המאכלים שאתם הכי אוהבים, רק מפני שאתם מנסים לאכול בריא יותר או להוריד קצת במשקל, ההיפך הוא הגמור – הרעיון הוא לדעת איך אפשר להפוך את חומרי הגלם לבריאים יותר ומזינים יותר. הטריקים הבאים ילמדו אתכם איך ניתן להמשיך לאכול את המאכלים שאתם הכי אוהבים עם שינויים קטנים שיהפכו אותם לבריאים יותר ואתכם לחטובים יותר.

        1. איך מומלץ לבשל ביצה?

        הדרך הבריאה ביותר לאכול ביצה היא במינימום זמן הכנה (ככל שהביצה קרובה יותר למקור, תוכלו להפיג ממנה יותר ויטמינים ומינרלים) מומלץ לאכול ביצה רכה או קשה, כלומר לבשל אותה במים על אש נמוכה. במידה ואתם חושקים בחביתה/אומלט – טגנו במחבת על אש נמוכה וכסו במכסה תואם (שמירת האדים תבטיח את שמירת הערכים התזונתיים בביצה). טיפ ממני: לחובבי החביתות/אומלטים – הוסיפו כפית מים (בטמפ החדר) לבלילת הביצים ואז טגנו על אש נמוכה כדי לקבל חביתת-פריטטה עסיסית.

        2. וותרו על אבקת מרק ורסק עגבניות

        אלו מכילים קלוריות מיותרים, שומנים (תעשייתים), חומרי צבע ומאכל (בעיקר ” צהוב טרטזין” הדלקתי ביותר), כימיקלים ומונסודיום (נתרן ואומגה 6), כל אלו אולי מחזקים את הטעם אבל גורמים לנפיחות, כאב ראש ואף אלרגיות והשמנה. נסו להחליף בעשבי תיבול טריים (כוסברה, פטרוזיליה, שמיר, עלי וגבעולי סלרי) ותבלינים טריים איכותיים.
        3. הסמיכו את המרק בצורה בריאה
        דלורית, דלעת ובטטות מתרככות ומתפרקות מהר בעת הכנת המרק ויבטיחו לכם מרק סמיך ועשיר. מעבר לטעמן העשיר והמתקתק, ירקות אלו עשירים בבטא קרוטן – מקור לוויטמין A אשר מהווה אנטי סרטני, מחזק את מערכת החיסון ואנטי אייג’ינג.

        4. הטריק לבישול אורז

        אורז מהווה פחמימה זמינה וחיונית כחלק מתזונה בריאה המורכבת משלושת אבות המזון. הוא מכיל ויטמין B3 וכמות מאוד נמוכה של אשלגן. אם זאת אורז מכיל עמילן (גלוקוז המורכב מיחידות סוכר) – כדי שנוכל להמשיך לאכול ולהנות מאורז, בשלו אותו יחד עם כף שמן קוקוס (במקום שמן קנולה או מרגרינה) וזה יסייע להפחית את כמות העמילן שבאורז פי חצי (שמן הקוקוס נמס ונקרש ומפריד את העמילן מגרגירי האורז בעת הבישול).

         
         

        5. למה לא כדאי לבשל בשמן זית?

        לשמן זית נקודת עישון נמוכה, ולכן בעת טיגון הוא מתחמצן ועלול להפוך לרעיל. לשמן זית יתרונות ורבים ויש לו תפקיד מרכזי בתזונה בריאה (מהווה מקור שומן בריא, תכולה גבוהה של נוגדי חמצון טבעיים, משמן ומרפד את דפנות המעי ובכך מגן על התאים ומחזק את מערכת העיכול) – לכן צרכו ממנו בכמות היומיות הנכונות בתיבול אוכל קר בלבד.
        6. איך מומלץ לבשל ירקות?
        ירקות מאבדים מרבית מהיתרונות המזינים שבהם בעת בישול ארוך, העדיפו אידוי קצר בן כמה דק (ממליצה להשתמש בווק אשר מקצר את זמן הבישול פי 1/3), הכניסו את הירקות השטופים עם הקליפה (ירקות קלופים מאבדים חלק מהערכים שבהם) והקפידו להוסיף את הירקות רק לאחר שהמים רתחו ולא לפני (קיצור זמן שהיית הירקות בטמפ גבוהה בבישול)

         

        7. שיבולת שועל במקום קורנפלור

        רוצים לקבל תבשילים או מרקים סמיכים? וותרו על הקמח או הקורנפלור (בעל אינדקס גליקמי בין הגבוהים ביותר ולכן מעלים את רמות הסוכר וגורמים לרעב מוגבר) ותתחילו להשתמש בשיבולת שועל (טחונה דק או גס), קמח שקדים או קוקוס או חלמון ביצה, על הדרך תרוויחו גם ויטמינים וצריכת סיבים תזונתיים המפחיתה סיכון למחלות, סכרת והשמנה.

        8. ומה עם קינוחים? הטיפ המנצח!
        אין צורך לוותר על קינוחים ודברים שאוהבים בתהליך ירידה במשקל. במקום שימוש בשמן (קנולה) או מרגרינה (שניהם מהווים שומן טרנס/צמחי ועשירים באומגה 6) נסו להחליף באבוקדו, רסק תפוחים (טבעי ללא תוספת סוכר) או אף בננה (מרקמים אלו יבטיחו סמיכות, “הצמדת” חומרי הגלם ואף יעניקו לכם מנת ויטמינים).

        9. איך מונעים משולי אבוקדו להשחיר?
        מכירים את זה שאתם חותכים אבוקדו (תמיד לאורך הליבה אגב), פורסים לכם בהנאה 1/4 או 1/2 אבוקדו לארוחה ומאחסנים את הנותר במקרר ואז מגלים שוליים מושחרים ולא אסתטיים? כדי למנוע שוליים מושחרים, אחסנו את שארית האבוקדו לצד חצי בצל טרי חי ולנועזים מביניכים סחטו מעט מיץ לימון והזליפו על שולי האבוקדו (מיץ לימון יחלחל גם ויטמין C ויעניק עוד זריקת ויטמין). שילוב זה יבטיח לכם שהאבוקדו יישאר בצבעו הנועז המקורי ללא קצוות אפלים.

        10. כך תטפלו בדגים נכון
        דגים (ובפרט דגי ים) עשירים באומגה 3, וכדי ליהנות ממקסימום צריכת שומן אומגה 3 מומלץ להכין דגים בבישול קצר עד כמה שניתן. העדיפו טיגון קל בשמן קוקוס או בישול בווק (מקצר את זמן הבישול פי 1/3). נסו להימנע מ OVER COOKING ותמיד כוונו טמפ’ נמוכה עם מכסה סגור (סגירת האדים תחת המכסה תבטיח קרנא’ציות מבחוץ ועסיסיות/חיות מבפנים) טיפ נוסף: כדי להימנע משולי “עור” (סלמון לדוגמא) שרופים בעת ההכנה, הניחו פרוסות לימון בתחתית ועליו מקמו את נתח הדג – פרוסות הלימון יבטיחו נתחי דגים עסיסיים עם שכבות עור ברמת צלייה מדוייקת (שכבת עור הדג מכילה כספית ויכולה להפריד רעלים בטמפ’ גבוהה לכן אנחנו תמיד רוצים להימנע משוליים שרופים).

        השאר תגובה →

      כתוב לנו

      לבטל