מה ההבדל בין התקף לב של גברים לנשים? – Golden Minutes
  • עברית
  • English
      • מה ההבדל בין התקף לב של גברים לנשים?

        מה ההבדל בין התקף לב של גברים לנשים?

        מה ההבדל בין התקף לב של גברים לנשים?
        התקף לב זה לא רק לחץ בצוואר ובחזה – נשים יכולות להרגיש גם עקצוצים ביד או בכתף, תחושה כללית של חולשה או הזעה והתעלפות. מהם גורמי הסיכון לנשים ולמה בדיוק חשוב לשים לב?

        הציתה את עצמה כדי לא להיאנס שוב בידי דאע”שהציתה את עצמה כדי לא להיאנס שוב בידי דאע”ש
        נכנס לכלא בגללה – וזה יכול לקרות לכל אחד מכםנכנס לכלא בגללה – וזה יכול לקרות לכל אחד מכם
        דימום, הרפס ועקמת בפין: הסכנות של ברית מילהדימום, הרפס ועקמת בפין: הסכנות של ברית מילה
        חמישה רעיונות נפלאים ליום ההולדת הראשון של תינוקכם רץ ברשת חמישה רעיונות נפלאים ליום ההולדת הראשון של תינוקכם

        התה הקר הטעים בעולם נמכר רק בשקל 1 לכוס רץ ברשת התה הקר הטעים בעולם נמכר רק בשקל 1 לכוס

        התקפי לב אולי נשמעים כמו נחלתם של גברים מזדקנים ומשמינים בלבד, אך יותר ויותר נשים נכנסות למעגל הזה משלל סיבות, והתוצאות הן לרוב הרבה יותר חמורות. תסמינים של התקף לב יכולים להיראות מאוד שונים בין גברים לנשים, ברמה כזו שאצל נשים, הם לא תמיד יבלטו באותה הצורה ולכן קשה יותר לזהות את זה בזמן. למעשה, פעמים רבות, התקפי לב בקרב נשים מאובחנים בטעות כבעיות בריאותיות אחרות.

        בשל כך, האיגוד האמריקני לבריאות הלב (AHA) הוציא הנחיות חדשות לזיהוי תסמינים להתקף לב בקרב נשים. מסתבר שנשים חוות תסמינים דווקא של בחילה, קוצר נשימה וכאבי גב ולסת – לעומת תסמין הלחץ בחזה שמאפיין את שני המינים. “אצל נשים, פעמים רבות ההתבטאות הקלינית היא שונה – לכולם יש לחץ בחזה ובצוואר, אבל לנשים יש גם סימפטומים לא ספציפיים – כמו עקצוצים ביד או בכתף, תחושה ככלית של חולשה, הזעה שלא קשורה לכאבים בחזה והתעלפות”, אומר ד”ר עזרי רוזנבאום, מנהל יח’ צנתורי לב, במרכז הרפואי מאיר. “יש כל מיני סימפטומים שפחות ספציפיים להתקף לב, והם מופיעים יותר אצל נשים”.

        זוהי בדיוק הסיבה בגללה הרופאים לא מצליחים לאבחן נכון התקפי לב בקרב נשים, הם מחפשים את התסמינים הלא נכונים. “ככל שהגיל עולה, הופעת הסימפטומים הלא ספציפיים נהיית שכיחה יותר. לאישה מעל גיל 80 או מתחת לגיל 50, יש יותר סיכוי לקבל אבחנה שגויה, משום שיש פחות מודעות בקרב הרופאים”, אומר ד”ר רוזנבאום. “אם לא מאבחנים מיד והטיפול לא מתקבל מיד, אז הסיכוי לסיבוכים יהיה יותר גבוה. הערנות של הרופא בחדר המיון לנשים עם הסימפטומים האלה צריכה להיות הרבה יותר גבוהה, אבל אם הרופא חושב על זה באבחנה המבדלת- ובאמת יש יותר מודעות היום – אז הטיפול הראוי יתקבל. הבעיה היא שחלקן לא מגיעות למיון מראש, כי הן לא יודעות שהן לקו בהתקף לב, וכאן יש סיכוי לסיבוכים.
        כדי ללכת לבדוק

        “מחקר שיצא לאחרונה בשוודיה שבדק עשרות אלפי נשים עם התקפי לב, מצא שדווקא נשים צעירות – עם התקפי לב קשים – יהיו עם סיכון גבוה יותר לא לשרוד או לצאת עם תפקוד לב פגוע מאשר גברים”, הוא מוסיף. “אין הסבר טוב ללמה זה קורה, אבל אלו הנתונים. לכן הרופאים צריכים להיות עם מודעות”.

        גורמי הסיכון לנשים
        הפרסום של האגודה האמריקנית לבריאות הלב מדגיש כי גורמי הסיכון להתקפי לב לנשים שונים מאשר אלו של הגברים. נשים צעירות עם סוכרת מסוג 2, או כאלה שלא עוסקות בפעילות גופנית נמצאות בסיכון של פי 5 ללקות בהתקף לב. הראיות מעידות על כך שלחץ פסיכולוגי גם יכול להוות גורם סיכון לנשים, יותר מאשר לגברים. אך מלבד גורמי הסיכון המשותפים, יש גם כאלה הספציפיים רק לנשים. “לנשים יש גורמי סיכון דומים, אבל גם שני גורמי סיכון ייחודיים”, אומר ד”ר רוזנבאום. “נשים שמפסיקות לקבל מחזור בגיל צעיר, ונשים שיש להן סרטן שד – שקיבלו הקרנות לסרטן השד, ההקרנות יכולות לגרום לנזק שמתפתח אחרי כמה שנים לכדי התקף לב”.

        בנוסף לכל גורמי הסיכון, ישנה בעיה נוספת, נשים לא מיוצגות כראוי במחקרים בתחום בריאות הלב, הן מיוצגות במחקרים רק ב-20 אחוז, וכשהן כבר נכללות במחקר, בדרך כלל אין הבחנות שונות למינים השונים. יש עוד דרך ארוכה עד שמחלות לב בקרב נשים יהיו תחום מובן יותר, ונשים יוכלו לסבול פחות מאבחונים שגויים.

        השאר תגובה →

      כתוב לנו

      לבטל